Čechoslováci ve válečné službě vojenských sil a letectva Svobodné Francie v letech 1940-1945 V této knize se pokusíme čtenáři alespoň v náznacích přiblížit válečnou službu Čechoslováků v souvislosti s některými jednotkami vojenských sil Svobodné Francie - Forces Françaises Libres (FFL), a letectva Svobodné Francie - Forces Aériennes Françaises Libres (FAFL). I v těchto případech byla jejich činnost svou náplní rozhodně zajímavá, pestrá, a mnohdy i velmi překvapivá. V první části (Českoslovenští letci
Služba palubních mechaniků na Liberatorech 311. perutě a životní osudy jejich velitele Stanislava Slezáčka Palubní mechanici Liberatorů 311. perutě podílející se od listopadu 1943 do června 1945 na protiponorkových hlídkách se nezaslouženě stali tak trochu opomíjenou skupinou výkonných letců, ačkoli na jejich zručnosti mnohdy závisel život celé osádky. Jejich výcvik a operační služba jsou přiblíženy prostřednictvím osudů jednoho z nich, Stanislava Slezáčka, který se jako jediný Čechoslovák vypracoval do
vazba tvrdá, lamino, pěkné vydání, náklad 2 500, 175 stran Vyprávění bývalého vojenského pilota se střídají vzpomíky na dětství, na vojenský život v poválečném Československu...
Publikace o leteckých nášivkách má za cíl dát základní přehled o tomto fenoménu, který se objevil hlavně v devadesátých létech minulého století a úspěšně se prosazuje dodnes. Ke zpracování publikace erudovaného autora vedlo přesvědčení, že právě nášivky odrážejí dění ve vojenském letectvu, v aeroklubech, letecké záchranné službě a v leteckých firmách.
Zkáza letounů 15. letecké armády v souvislostech Dne 22. srpna 1944 uskutečnila americká 15. letecká armáda rozsáhlou bombardovací operaci proti obávaným cílům v oblasti Vídně a Horního Slezska. Cena, kterou museli Američané za svou troufalost a odvahu zaplatit, byla nesmírně vysoká. Výsledkem tuhých vzdušných bojů, které se odehrávaly za letu k cílům, nad nimi i cestou zpět, byla ztráta 34 těžkých čtyřmotorových bombardérů a 6 doprovodných stíhacích letounů.
Za druhé světové války se pro letce, kteří dokázali sestřelit pět a více nepřátelských letadel používal neoficiální, přesto velmi ceněný titul stíhací eso. Kult stíhacích es pěstovaly obě strany konfliktu. Stávala se oblíbeným soustem pro válečnou propagandu a jejich význam byl zcela mimořádný. U každé jednotky právě tito muži rozhodovali o úspěchu či neúspěchu bojových akcí. Tato poměrně malá skupina dosáhla většiny sestřelů, které jejich jednotka získala. Často se také stávali veliteli leteckých jednote
vazba tvrdá, lamino, jako nové vydání, náklad 2 500, 247 stran Zajímavě pojatá kniha britského vojenského historika mapuje prakticky zcela neznámé životní osudy vojenských letců, především Angličanů, působících v průběhu třiceti let jako dobrovolníci...
Jindřich Marek se letos dožívá významného životního jubilea. Je sedmdesátníkem. Právě v jeho případě jde ale jen a pouze o kalendářní údaj. Čas sice nikdo nezastaví, ale Jindřich je stále mlád. Charakterizuje jej neutuchající mladistvý zápal a zaujetí pro tvorbu. Dychtí po poznání, které si nehodlá nechat pouze pro sebe, ale snaží se jej rozmanitými formami rozdávat dál. My, čtenáři, diváci, posluchači a kolegové již dlouho přijímáme plody jeho práce. Shodli jsme se tedy na ideji vyjádřit úctu Jindřichovu
Letouny konstruktérů Beneše a Hajna se natrvalo zapsaly do historie československého letectví. Řada dolnoplošníků s tlustým profilem křídla, počínaje Avií B.H.1, se stala fenoménem v době, kdy evropskou oblohu brázdily převážně dvouplošníky.
Během více než deseti let, co jsme s Ivošem ve Vojenském historickém ústavu společně sdíleli jednu kancelář, jsem od něj slýchal snad nejvíc jednu větu: „A o tomhle bychom mohli napsat malej, roztomilej článeček...“, (případně „malou, roztomilou knížečku“, pokud téma bylo skutečně nosné). Přicházela pravidelně, když jsme se bavili o nových objevech v archivu, nebo jen tak mluvili o zajímavých událostech dějin 20. století. Nebyl jsem zdaleka sám, v ústavu, ani mezi našimi kolegy z jiných „spřátelených“ ins
Slavná éra rozvinutého oboru leteckých prací, obecně nazývaná práškaři, v podstatě skončila sametovou revolucí. V celém našem hospodářství nastali úplně jiná pravidla hospodaření a plánování, financování, cenové politiky a toto odvětví ztratilo ekonomickou podstatu. Každý, kdo přivoněl k létání, nebo kdo se o ně zajímá ví, že létat jako práškař znamenalo létat v podmínkách, které jsou pro jakýkoliv jiný letecký provoz zakázány. Výška několik metrů nad povrchem, rychlost letu takřka na minimálce, nákladem
311. československá bombardovací peruť v období svého působení u velitelství pobřežního letectva RAF (červen 1943 - červen 1945) Tato kniha je třetí a poslední částí pokoušející se zachytit závěrečnou etapu bojové činnosti jediné československé bombardovací jednotky, bojující v letech druhé světové války na západní frontě v rámci letectva Spojenců. Proti prvnímu vydání z května roku 2000 je text knihy na základě soudobých historických poznatků a díky širším informačním možnostem nejen revidován a nově upr
Píše se 17. květen 1945. Koná se slavnostní přehlídka Svobodovy jednotky. Defilé Prahou směřuje z Václavského na Staroměstské náměstí. Přihlíží i prezident Edvard Beneš. Ve věži jednoho z obrněných aut stojí také Josef Müller. Salutuje přihlížejícím Pražanům, kteří obklopují jeho vozidlo. Lidé oslavují konec války. Nikdo z nich nemůže znát pocity mladého poručíka. Nikdo z nich nemůže vědět, že tento hubený důstojník s několika medailemi na hrudi, je ve skutečnosti maďarský Žid, který v době útěku z pracov
Životní osudy Jaroslava Tomčíka byly mimořádně složité, plné zvratů a jeho životní cesta byla klikatá. Začínal jako učitel na malé východomoravské vesnici, prošel bojišti druhé světové války, a pak strávil řadu let ve Velké Británii jako důstojník naší zahraniční armády, a to v blízkosti nejvyšších politických a vojenských osobností československé emigrace v Londýně. Poválečné Československo potom poznal vskutku ze všech stran – na Pražském hradě i v pankráckém a leopoldovském kriminále.
Vydejme se za časem dávno odvátými osudy stíhacích letounů Vickers Supermarine Spitfire LF Mk.IXe, které zanechaly v historii československého letectva výraznou stopu, a nejen zde. V krátce poválečných letech tvořily tyto vynikající britské stroje bojové jádro vzdušných sil, pilotované zprvu těmi, kteří s nimi bojovali v řadách Royal Air Force, zasloužily se však i o start první generace mladých stíhačů, cvičených již v domácím prostředí. Na pozadí působení těchto letounů, s jejichž hlavní částí přilétli