Navazující 2. díl práce, pojednávající o britském stíhacím letounu Hawker Hurricane, se orientuje na působení Čechoslováků v rozpětí let 1940-42 u britských a polských squadron, s čím bylo započato již v předchozím svazku. Dále nezůstává opomenuto ani jejich zapojení u squadron druhé linie, v operačním výcviku, na pozicích testovacích a přeletových pilotů. Vše doprovází 400 obrazových příloh a 66 barevných bokorysů.
Únosy dopravních letadel v Československu v rámci Československa od vzniku republiky do období samostatného českého státu po roce 1992 Kniha popisuje jak činy pomatence z roku 1925 (což je vlastně první zadokumentovaný pokus o únos letadla v Československu), tak i kriminální delikty, ale popisuje i útěky našich západních pilotů za svobodou po roce 1948, kdy na dlouhou dobu bylo zamezeno našim občanům svobodně cestovat. Autoři ve své knize uvádí jednak legislativu, která se vztahuje na únosy letadel, j
Na konci 19. století a v prvních létech století 20. se v českých zemích vynořilo pár zájemců, kteří se pokoušeli vyřešit letadlo těžší než vzduch. Někteří pracovali teoreticky, jiní stavěli modely, málokdo dospěl ke stavbě letadla, zpravidla neúspěšného. Objevují se tu jména Gustav Finger, Jan Hirsch, Vilém Urbánek, Tomáš Málek... Práce některých průkopníků letectví na konci 19. století dávaly tušit, že se přiblížila doba, kdy se člověk naučí létat. Po neúspěchu evropských průkopníků letectví s motorový
Kniha je sondou do života a fungování finanční stráže v letech 1918-1948. Zapomenuté pašerácké aféry z regionu Novohradska a Kaplicka byly dohledány paběrkováním v desítkách kartonů fondů okresních a krajských soudů, okresních úřadů a policejních ředitelství, resortních věstníků a dobových periodik, pamětí bývalých finančníků a mnohých dalších zdrojů. Publikace přináší také podrobné zmapování událostí září 1938 v jižních Čechách a nevynechává ani divoké období po druhé světové válce. Z pozůstalostí po býv
Tato kniha je krásné ohlédnutí velkého aviatika nejen na docela barvitý život českého pilota, ale přináší i příběhy několika generací v posledních sto letech.Kniha je i pozvánkou na zajímavá a krásná místa Čech. Nechybí ani vzpomínka na sportovní a vojenské letectví.Oslavou stoleté historie Československých a později Českých aerolinií jsou nezapomenutelné zážitky z doby před i po listopadu 1989. Moc jsem přemýšlel o názvu tohoto povídání. Líbí se mi „Můj život letce“ – to je knížka, kterou mám doma, vyš
V někdejším soudním okrese Kojetín (dnes jižní oblast Olomouckého kraje) působily v prvních letech německé okupace odbojové organizace spadající pod ilegální KSČ či Obranu národa, později zde vyvíjela činnost zpravodajsky orientovaná organizace Viktor a na území okresu došlo v roce 1945 i k akcím partyzánů, především k provádění diverzních akcí na železnici. Z publikace se lze dozvědět mimo jiné rovněž o četných individuálních akcích protinacistického odporu, ukrývání různých uprchlíků či sestřeleného ame
Přijměte prosím pozvání na procházku zajímavou disciplínou, která zcela jistě řadila našeho vlajkového dopravce mezi přední letecké společnosti světa. Děj se z velké částiodehrává v komplikované době komunistické totality. Mohli jsme létat do zahraničí, ale na druhou stranu se setkávali s mnoha nespravedlivými - a z dnešního pohledu už vůbec nepřijatelnými metodami StB a komunistických stranických orgánů. Je v lidské povaze zapomínat na nepříjemnosti a naopak vzpomenout na příjemné, romantické, veselé a p
Kniha pojednává o životních osudech majora Ervína Hoidy, který v současnosti žije pozapomenutý nedaleko Liverpoolu. Publikace vychází u příležitosti jeho jubilejních 105. narozenin. Ervín Hoida prošel boji 2. světové války a osobně znal parašutisty Josefa Gabčíka s Janem Kubišem. Po německé okupaci Ostravy v březnu 1939 se dostal dramatickou cestou přes fašistickou Itálii až na jih Francie. Dobrovolně vstoupil do čs. zahraniční armády a na jaře 1940 se jako příslušník pěchoty zúčastnil ústupových bojů. Ús
Letoun MiG-23 je v našem vojenském letectvu ojedinělý zejména svou koncepcí s měnitelnou geometrií křídla, kterou měl jako jediný typ v celé historii československého a posléze českého vojenského letectva. Nestal se však takovou legendou jako podstatně početnější MiGy 21, nebo jen krátce působící MiGy 29 zcela nové koncepce. Přesto stíhací Třiadvacítky představovaly výrazný kvalitativní posun zejména v systému naší protivzdušné obrany. K zařazení prvních stíhacích MiGů 23 do služby u 1. stíhacího leteckéh
Výsadkové vojsko je relativně mladý druh zbraně, ale velice intenzivně se rozvíjející. V dnešní armádě již nejsou jen čistě padákové útvary, ale i smíšené a aeromobilní. Tyto v sobě zahrnují jednotky s padákovým výcvikem i bez něho a jsou to zpravidla útvary rychlého nasazení.
Mnozí tvrdili, že komunisté tomuto státu vlády po čtyřicet jedna let, ale bylo opravdu tomu tak? Rok 1968 byl pro mnohé sen a nebo jen záchvěv ve svém životě. Mnozí věřili, ostatní ani nedoufali, ale zdálo se, že se blíží konec vlády jedné strany. Jenže přišel zlomový bot, který proměnil život na předtím a potom. Byl totiž srpen 1968 a životy mnohých přímo přerušily sovětské tanky. V ulicích pásy tanků a kola transportérů drtily naděje těch, kteří chtěli věřit v to, že náš stát opravdu míří ke světlým zít
Na našem nebi se již vystřídalo velké množství kluzáků a větroňů nesoucích značku OK. Těm zahraničním jsou věnovány knihy Zahraniční větroně se značkou OK od autorské dvojice Zdeněk Pátek a Petr Kolmann. První dva díly knihy vyšly v nakladatelství Svět křídel v roce 2015 a 2019. První byl zaměřen na popis větroňů, které nosily značku OK a byly vyrobeny v zahraničí s výjimkou Německa. To je právem považováno za světovou plachtařskou velmoc a tomu odpovídá i aktivita a nabídka tamějších výrobců. Právě od ně
Po své první knize v této edici s názvem Století četnické kriminalistiky, jež komplexně pojednává o historii kriminalistiky u četnictva na území České republiky a která se setkala se zájmem čtenářů a dočkala se i svého druhého vydání, je autorova pozornost věnována četnickým pátracím stanicím. Slova: „Četnická pátrací stanice Brno“ zná díky úspěšnému televiznímu seriálu Četnické humoresky snad opravdu každý.Co to ale ve skutečnosti byly četnické pátrací stanice? Jak a kým byly obsazeny? Jaké měly úkoly? J
Pojem stíhací eso se zrodil už za první světové války a byl jím označován letec, který ve vzdušném boji dokázal sestřelit nejméně pět nepřátelských letadel. Šlo sice o neoficiální, zato však velmi ceněný titul a snad každý stíhací pilot se toužil jím stát. Od množství sestřelů se totiž odvíjelo i udělování vyznamenání, povýšení, respekt spolubojovníků a mnohdy i finanční odměna. Za Druhé světové války se toto označení hojně používalo a kult stíhacích es pěstovaly prakticky všechny státy, účastnící se toho
V 80. letech 20. století vycestovalo za prací (nejen) na libyjská letiště tisíce lidí z Československa. Postupně se jim podařilo otevřít Střední leteckou školu pro piloty i mechaniky a provozovat tři letecké výcvikové pluky pro libyjskou armádu. O jejich práci je tato kniha. Autoři kapitolŤahák na kolene (Ladislav Adamčík)Diaľničný pirát (Ivo Babica)Vojenská prehliadka (Vladimír Barto)Inžinier zvárania (Vladimír Blaško)Víno z ryže (Marián Brodzianský)Dvojitý úprk z El Uotie (Libor Buček)Pokrstený v Líbyi