Jiří Smrž působí na první pohled jako typický písničkář s kytarou. Jeho písně mají bohatou slovní zásobu a nabízejí neotřelé a nevšední postřehy k niterným citům i věcem naopak nejvšednějším. Vyžadují jediné: soustředěného posluchače; nelze je poslouchat jen na půl ucha. Pokud se však do Smržovy zprávy o světě pozorně zaposloucháte a jeho promyšlené písně vás osloví, budete o poznání bohatší. Na nové studiové album Jiřího Smrže si museli posluchači počkat osm let. Album Poslední láska získalo v roce 2005
Jazzovou partu Prague Super Quartet dali do kupy na počátku 90. let Jiří Stivín, Emil Viklický, František Uhlíř a Josef Vejvoda. Tito čtyři muzikanti se však znají daleko déle a potkali se nesčetněkrát na pódiu i ve studiu. Pod názvem Prague Super Quartet hráli především na zahraničních koncertech a přehlídkách. Záznam pro toto album vznikl v Mikulově na Jazzových večerech, konaných na počest Karla Krautgartnera. Členové Prague Super Quartetu sice jsou rovněž renomovanými skladateli, do společného reperto
Petr Skoumal (1938-2014) byl skvělý člověk - to vám řekne každý, kdo měl to štěstí a někdy se s ním setkal. Jeho všestranné muzikantství by bylo tématem na knihu, zmiňme tedy jen že byl klavíristou, zpěvákem, skladatelem, textařem, dirigentem, rockerem i bavičem. Bavičem dospělích hlavně s Janem Vodňanským, bavičem dětí v Divadle V Dlouhé, kde měl své, věčně vypradané pořady - neznámější bylo Kdyby prase mělo křídla... Děti dělaly jak zkažené, tak je dovedl odvázat... Své poslední koncerty hrál větš
Ondřej Fencl má svůj Hromosvod už více než 16 let. Za tu dobu kapela nahrála několik CD, Na kraji nebe je zatím posledním. Sound desky je notně vyzrálý a připomene, že Ondřej Fencl je již vlastně veteránem naší folkrockové scény. Ne nadarmo doprovází Vladimíra Mertu na jeho koncertech souznění je více než patrné. Při poslechu Nebe se vám vtírá pocit, že tady někde se plíží Mišík, Merta, Nejezchleba, ale také třeba Hrubý nebo Prokop. Silnou stránou je i melodika Fenclových písní. Hromosvod aktuálně nap
Album Minulost mává nám je celkově čtvrté album Jaroslava Hutky a druhé s jeho vlastními písněmi. V říjnu 1978 odešel zpěvák do holandského exilu. Na koncertě v německém Marburgu pak o rok později vznikla nahrávka, z níž Hutka vybral dvanáct písní pro desku švédského labelu Šafrán 78. Výběr ovlivnila skutečnost, že si jako čerstvý exulant ještě užíval svobodného rozhodování o svém repertoáru. Zařadil tedy i několik politicky motivovaných písní jako Na Pražském hradě, Tomine, Tomine, Slovensko nebo Sokra
Psychopatů – tedy správně lidí trpících disociální poruchou osobnosti – je ve společnosti odjakživa vždy stabilní procento. Ať se pohybujeme kdekoli, je prakticky nemožné se těmto antisociálním parazitům zcela vyhnout – je možné, že mezi ně patří náš soused, nadřízený, volený politik nebo v horším případě rodinný příslušník. Text, v němž spojili síly bratři Radkin a František Honzákovi, pojímá problematiku psychopatie opravdu důsledně. Z Radkinova pojednání se dozvíme, co vlastně psychopatie je, jaké jsou
Nové albumíčko Petra Nikla prozrazuje od prvního pohledu, že Petr se zase vyblbnul. Po složitých obalech titulů Nebojím se smrtihlava nebo Přesletec je tady opět další specialita - dřevěný futrálek s cédéčkem Destička nepopsaná . Nic proti tomu, je to originelní, jen bych si dovolil připomenout, že pokud si CD neuložíte do klasické plexisklové krabičky hned po zakoupení, brzy vám přestane hrát. Problém všech takovýchto originálních experimentů je totiž v tom, že CD podře mikroskopický prach při vsouv
Název vzpomínek rockového zpěváka Michala Prokopa ZTRÁTY A NÁVRATY přesně vystihuje jeho více než padesátiletou kariéru. Publicista Michal Bystrov se s ním setkával téměř dva roky. Vznikla tak kniha, která podrobně mapuje hudebníkův osobní i umělecký život. Nechybí pohled na Prokopovo desetileté působení v politice i moderování televizního pořadu Krásný ztráty. Stěžejní však zůstávají muzika a lidé kolem ní. Knižní rozhovor opisuje obdivuhodný oblouk od anglicky zpívaného debutového alba Blues In Soul pře
Kdyby někdo chtěl zmapovat historii naší bluesové, rockové nebo jazzové hudby, mnohokrát narazí na jméno Luboš Andršt. A právem, protože Luboš Andršt nechyběl během svých téměř pětapadesáti let hraní u mnohého zajímavého a zásadního v domácí populární hudbě. Alba Město Er nebo Capricornus dávno patří do zlatého fondu, skupina Energit se stala pojmem již v sedmdesátých letech minulého století a kdo z našich bluesových kytaristů si mohl zahrát s B. B. Kingem? Kniha vznikala jako bilanční rozhovor k&nbs
Druhé album písničkářky Saši Niklíčkové Zmačkaná žena nabízí třináct nových písní. Jejich obsahem jsou všední ženské radosti a strasti, protože – jak sama autorka říká – psát se má o tom, co člověk dobře zná. A tak jedině Saša Niklíčková pozornému posluchači prozradí, kam kráčí zmačkaná žena, jaké to je mít v každém přístavu jednoho námořníka, a hlavně jak se obléká hudba, aby v šatníku nechyběla sukně z klarinetů, ukulele k pasu, zvony na nohy, a co se hodí do deště či mrholení. Na rozdíl od debutu Kam n
Páté řadové album písničkáře Petra Linharta, dříve člena kapel Majerovy brzdové tabulky a Čp. 8, nese název Nezvěstní. Autor na desku zařadil jedenáct nových písní, tradičně inspirovaných krajinou a příběhy jejích obyvatel. Provede nás Kafkovou Siřemí, připomene zapomenuté osudy těch, kteří v saském pohraničí těžili uran pro sovětskou jadernou bombu, vydá se přes české Lourdy v Polici nad Metují kolem umírajícího špitálu na konci města. A podél křížků u silnic v místech, kde duše odešly z tohoto světa, ná
Přestože Hutka je právem vnímán především jako písničkář, jeho tvorba básnická a prozaická tvoří většinu jeho literárního díla. Ve sbírce Karanténa (2000) poznáváme Hutku jako básníka, kterého známe zejména ze sbírek Koryta krve a Hořký déšť. Tedy jako toho, kdo dokáže v jednom asociativním proudu propojit existenciální rozměr každodennosti, osobní deník, aktuální společenskou kritiku, zachycení dějinného rozměru lidského života i náboženskou a filosofickou reflexi do strhujícího celku, který směřuje zejm
Ke sdružení Osamělých písničkářů se hlásí několik desítek hudebníků a textařů, kteří se snaží ctít své niterné řemeslo v době, jež preferuje mnohdy spíše spotřební druh hudby, zvuků a slov, leckdy jen vyplňujících prostor mezi reklamou a zprávami. „Osamělí“ navazují na nejlepší tradice písničkářského sdružení Šafrán, který v jiné době a za jiných podmínek inicioval Jaroslav Hutka. Všechny skladby tohoto CD pak dosvědčují, co především spojuje dobu tehdejší i dnešní: radost z písně, hry a zpívaného slova.
Trojalbum Vykopávek Vladimíra Merty přináší pestou směsici skladeb, které autor nahrál ve svém domácím studiu na počátku 90. let a jaksi upadly v zapomenutí. Jde o osmatřicet méně známých a pozapomenutých písní ze sedmdesátých a osmdesátých let a také písní, které Merta napsal pro Vladimíra Mišíka nebo skupinu České srdce. Trojalbum představuje Vladimíra Mertu tak, jak ho posluchači milují nejvíce, tedy v čistě akustické podobě: jen kytara a zpěv. Obsah 3CD viz níže.
Nové CD staré partičky Hrubý - Fencl - Barry plus hostující Hnátek je sestříhaným záznamem z několika koncertů. Album přináší typický repertoár skupiny sahající od písní stylu folkového přes folkrockové až po keltskou world music. Nebudu sem psát, že je někdo legendární nebo fenomenální a že je album barevné a živé . protože jsou to nabubřelé nicneříkající blbosti. Ale věřte, že to je dobrá deska a pro ty, kteří maií rádi tuhle muziku jde o další nezbytný zářez do sbírky.