Už dlouho víme, že věta „Platón je filosofie a filosofie je Platón“ je významná a smysluplná. Myšlení přece zakládá a vymezuje důstojnou lidskou přítomnost ve světě, způsobilost lidí žít s radostí a zaujetím, konat vše, co má pro ně význam a hodnotu, a nacházet při všem svém počínání spolehlivou cestu. Umožňuje a vede duchovní život lidí jako stále znovu uskutečňovanou životní orientaci. Vytyčuje lidem jejich základní životní úkol, péči o vlastní duši, o způsobilost vidět, rozlišovat a rozumět, a zároveň
Úvod do filosofie umění v pojetí moderní pohusserlovské fenomenologie, kdy je filosofie chápána jako racionální myšlení a tázání, založené na výsledcích celého terénu zkušenosti, a kdy se v umění spatřuje důležitá oblast duchovního života lidí a výmluvný doklad jejich schopnosti i potřeby počínat si ve vlastním životě tvořivě.V této studii máme k dispozici text věnovaný zcela jednoznačně filosofii umění, text spíše dějinně filosofický, a to text poučený, opírající se především o východisko fenomenologické
Už dlouho víme, že věta „Platón je filosofie a filosofie je Platón“ je významná a smysluplná. Myšlení přece zakládá a vymezuje důstojnou lidskou přítomnost ve světě, způsobilost lidí žít s radostí a zaujetím, konat vše, co má pro ně význam a hodnotu, a nacházet při všem svém počínání spolehlivou cestu. Umožňuje a vede duchovní život lidí jako stále znovu uskutečňovanou životní orientaci. Vytyčuje lidem jejich základní životní úkol, péči o vlastní duši, o způsobilost vidět, rozlišovat a rozumět, a zároveň
Studie Antonína Mokrejše "Duchovní ráz naší doby" vyvolává ve čtenářích celou řadu znepokojujících otázek, jež vyplývají z autorovy reflexe dějinné situace, v níž žijeme. Autor se ovšem nespokojuje s pouhým konstatováním, tedy popisem současného stavu a jeho potenciálních krizových faktorů, ale poctivě se snaží nalézat odpovědi na otázky, jež před nás doba klade, a vymezovat možná východiska dalších směřování. Názvy tří velkých tematických celků, do nichž je kniha rozdělena, samy dostatečně vypovídají o
Studie Antonína Mokrejše "Duchovní ráz naší doby" vyvolává ve čtenářích celou řadu znepokojujících otázek, jež vyplývají z autorovy reflexe dějinné situace, v níž žijeme. Autor se ovšem nespokojuje s pouhým konstatováním, tedy popisem současného stavu a jeho potenciálních krizových faktorů, ale poctivě se snaží nalézat odpovědi na otázky, jež před nás doba klade, a vymezovat možná východiska dalších směřování. Názvy tří velkých tematických celků, do nichž je kniha rozdělena, samy dostatečně vypovídají o
Fenomenologicky orientovaná práce z oboru filosofie politiky, která chápe politický život konkrétního společenství jako proces, v jehož průběhu dané společenství organizuje hospodaření se všemi svými silami i zdroji, duchovními i hmotnými. V základu politického života se evidentně nacházejí důležité duchovní zkušenosti a postoje daného společenství, které však nebývají vždy věrohodně rozpoznávány a to zřetelně deformuje dobrý a úspěšný chod společenství. Důležité téma politického života pak reprezentuje v
Fenomenologicky orientovaná práce z oboru filosofie politiky, která chápe politický život konkrétního společenství jako proces, v jehož průběhu dané společenství organizuje hospodaření se všemi svými silami i zdroji, duchovními i hmotnými. V základu politického života se evidentně nacházejí důležité duchovní zkušenosti a postoje daného společenství, které však nebývají vždy věrohodně rozpoznávány a to zřetelně deformuje dobrý a úspěšný chod společenství. Důležité téma politického života pak reprezentuje v
Úvod do filosofie umění v pojetí moderní pohusserlovské fenomenologie, kdy je filosofie chápána jako racionální myšlení a tázání, založené na výsledcích celého terénu zkušenosti, a kdy se v umění spatřuje důležitá oblast duchovního života lidí a výmluvný doklad jejich schopnosti i potřeby počínat si ve vlastním životě tvořivě.V této studii máme k dispozici text věnovaný zcela jednoznačně filosofii umění, text spíše dějinně filosofický, a to text poučený, opírající se především o východisko fenomenologické