Komplexně pojaté dílo, které nemá obdobu ve světové organologické a hudebně ikonologické literatuře. Publikace obsahuje kromě jiného také: poprvé publikovaný unikátní otisk Zarlinovy systematiky hudebních nástrojů z roku 1588, poprvé publikovaný soubor 13 ikonografických map Julia Rühlmanna z roku 1882 (unikát v evropském kontextu) a první kompletní soupis knižních publikací o hudebních nástrojích na našem území (přibližně 500 titulů).
Kniha čtenáře provází několika evropskými humanistickými centry, v nichž se pod hlavičkou akademií či učeneckých kroužků takřka jako v alchymistických dílnách hledala ztracená jednota mezi poezií a hudbou. Stanovený cíl byl stejný, ale praktické výsledky rozdílné. Humanistická estetika podnítila vytvoření řady nových hudebních výrazových prostředků, z nichž mnohé se staly základem pro vytvoření národních hudebních stylů. Součástí knihy je CD se zvukovými ukázkami k notovým příkladům.
Jednosvazkové dějiny světové hudby jsou rozvrženy do jednotlivých kapitol podle vývojového systému tzv. společenských formací event. podle historické chronologie - např. kapitola VI. Hudba 20. století. Takto vymezené celky jsou dále členěny ještě podle dalších kritérií společensko-historických, geografických a stylových. K přehlednosti obsahu knihy má přispět podrobný jmenný rejstřík a seznam notových příkladů, obrazových příloh a tabulek. Výběr literatury k tématu nalezne čtenář na konci jednotlivých kap
Kniha pojednává o struktuře symfonie – „královny“ mezi hudebními žánry. Analytické bádání se zaměřuje na to, z čeho je struktura vytvářena a jaký význam a funkci v jejím systému získávají hudebně výrazové prostředky. Vývoj struktury je sledován v historickém kontextu a zaměřuje se na její tři hierarchicky uspořádané vrstvy: 1. typy a tvary motivicko tematického materiálu,2. způsoby jejich rozvíjení,3. formové a stavebné principy a typy větších celků, tzn. dílů, vět a cyklů. Sedm kapitol nás vede hlavní vý
Obrázky a texty Charlese Szlakmanna jsou odpovědí na velkou výzvu: přiblížit principy a dějiny jednoho z nejvýznamnějších monoteistických náboženství humornou a jednoduchou formou. Tak, aby i nepoučený čtenář četl knihu jedním dechem a nezavřel ji dřív, než si bude jist, že všemu porozuměl.